پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226624
توصيه هاي بهداشتي استفاده از ظروف يکبار مصرف
تاریخ انتشار : 1395/07/18 10:49:36
نمایش : 1098
استفاده از ظروف يکبار مصرف با توجه به آساني و سهولت در تمامي مراسم‌ها استفاده مي‌شود که در برخي موارد حتي غذاهاي گرم نيز در اين ظروف توزيع مي‌شود که دانستن توصيه‌هاي بهداشتي در اين زمينه در استفاده درست از اين ظروف موثر است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، با آغاز ماه محرم و سياه‌پوش شدن تکايا و مساجد مراسم عزاداري و توزيع نذري در ميان عزاداران آغاز مي‌شود، به طوري‌که تقريباً مسجدي نيست که در آن غذاي نذري توزيع نشود.

تقريباً از تمام مساجد بوي غذاي نذري مي‌پيچد، اما موضوعي که نگراني بسياري براي افراد و مسؤولان بهداشتي به وجود آورده استفاده از ظروف يکبار مصرف بوده که يک پاي ثابت تمام مراسم است.

استفاده از ظروف يکبار مصرف با توجه به آساني و سهولت در تمامي مراسم‌ها استفاده مي‌شود که در برخي موارد حتي غذاهاي گرم نيز در اين ظروف توزيع مي‌شود که با اين امر انسان در معرض ابتلا به بيماري‌هايي از جمله سرطان قرار مي‌گيرد.

هنگامي که در يک ليوان پلاستيکي، چاي ريخته مي‌شود پس از چند ثانيه احساس مي کنيم ليوان نازک‌تر شده است، اين مسأله بيانگر مهاجرت مواد شيميايي به درون مايعات موجود در ليوان است که البته براي غذا و مايعات داغ از ظروف کاغذي بايد استفاده کرد.

*توجه به کاربرد ظروف يکبار مصرف مختلف

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مازندران در اين‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: براي آشاميدن چاي و نوشيدني‌هاي داغ ليوان‌هاي مقوايي و کاغذي مناسب‌تر هستند.

محسن اعرابي با بيان اينکه استفاده از ظروف پلاستيکي و يکبار مصرف براي مواد غذايي خشک زيان چنداني ندارد، اضافه کرد: اما براي مواد غذايي مرطوب امکان انتقال منومر آزاد به داخل مواد غذايي و سپس بدن وجود دارد.

وي بيان کرد: نکته مهم در استفاده از ظروف يکبار مصرف به نوع رنگي اين ظروف مربوط مي‌شود که استفاده از آنها احتياط بيشتري را مي‌طلبد، چرا که اصولا" جنس يکبار مصرف‌ها به گونه‌اي است که توانايي نگهداري رنگ را ندارند و هنگام تماس با چاي يا غذاي داغ، رنگ حل شده و يک لايه از آن همراه غذا يا چاي وارد بدن مي‌شود.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مازندران ادامه داد: نکته بعدي توجه به علامت اختصاري در کف ظرف يکبار مصرف است، ظروفي که با علامت PE، PP، PS نشان داده مي‌شوند و سفيد رنگ هستند، مي‌توانند براي بسته‌بندي مواد غذايي گرم و مرطوب مورد استفاده قرار گيرند ولي براي نگهداري غذاهاي داغ مانند آش و شله زرد مناسب نيستند. 

اعرابي با اعلام اينکه اعداد ظروف يکبار مصرف بسيار مهم بوده و بيانگر نوع موادي هستند که درون ظروف پلاستيکي به کار رفته‌اند، افزود: اگر عدد درج شده 1، 2، 3، 4 و 5 بود ظرف پيش روي شما مناسب نگهداري مواد غذايي است، هر چه اين اعداد کوچک‌تر باشد ظرف براي نگهداري مواد غذايي مناسب‌تر است، به طوري‌که بهتر است از ظروفي که عدد 1 و 2 روي آنها درج شده براي نگهداري مواد غذايي استفاده کرد و اگر اين عدد بين 3 تا 6 بود (با بزرگ‌تر شدن عدد) احتمال مهاجرت مواد شيميايي به ماده غذايي افزايش مي‌يابد.

وي با اشاره به اينکه ظروف يکبار مصرف با رنگ شفاف، روشن و شيشه‌اي رنگ بايد براي مواد غذايي سرد استفاده شوند، اضافه کرد: در هيچ شرايطي نبايد براي توزيع مواد غذايي داغ از آنها استفاده کرد و از آنها تنها براي مايعات و مواد غذايي خنک از جمله شربت، شيرسرد، آب‌ميوه و آب استفاده مي‌شود.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مازندران يادآور شد: ظروف يکبار مصرف سفيدرنگ و فوم‌دار براي مواد غذايي سرد، گرم و مرطوب مناسب، براي مواد غذايي داغ نامناسب است.

اعرابي گفت: استفاده از ظروف پلي‌اتيلني (PE) و پلي پروپيلني (PP) که به رنگ سفيد، براي بسته‌بندي و نگهداري محصولات لبني، روغن و سرکه به کار مي‌روند و براي مواد غذايي گرم و مرطوب مشکلي ندارد.

وي ادامه داد: انواع PS براي بسته‌بندي روغن خوراکي، مارگارين و محصولاتي که لايه خارجي آنها چربي بوده، ممنوع است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مازندران با بيان اينکه ظروف پلي‌استايرني فوم‌دار (EPS) و پلي‌استايرني سفيد رنگ (HIPS) براي مواد غذايي گرم و مرطوب مناسب بوده ولي براي غذاي داغ 140 درجه نامناسب است، افزود: همچنين ظروف پلي‌استايرني شفاف (GPPS) مناسب براي نوشيدني سرد بوده ولي براي چاي و قهوه مناسب نيست.

اعرابي با تأکيد بر اينکه تمامي ظروف يکبار مصرف بايد داراي شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت باشند، خاطرنشان کرد: شماره همراه با نماد شرايط دمايي مصرف به اطلاع مصرف‌کننده برسد.

وي با اعلام اينکه يکي از کارهايي که بايد از آن اجتناب شود قرار دادن ظروف پلاستيکي در مايکروفر(مايکروويو) است، ادامه داد: البته ظروف پلاستيکي که روي آنها عبارت«microwave safe»درج شده براي استفاده در مايکروفر مناسب هستند.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مازندران در پايان با اشاره به اينکه از پلاستيک براي همان منظوري که روي بسته‌بندي آن نوشته شده استفاده کرد، گفت: به‌عنوان مثال کيسه‌هاي سياه تنها براي حمل زباله مناسب هستند.

به گزارش فارس، با رعايت نکات گفته شده مي‌توان جلوي ضررهايي که استفاده نادرست پلاستيک به ما وارد مي‌کند را گرفت، پس نبايد با ديدن ظروف يکبار مصرف دچار دلهره شد. 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html